3 tapaa, jolla sinä voit vaikuttaa materiaali- ja varastohävikin määrään

3 tapaa, jolla sinä voit vaikuttaa materiaali- ja varastohävikin määrään

Muistaako joku vielä ajan, jolloin tuotteet tilattiin postimyyntiluettelon lopusta löytyvällä kaavakkeella? Kuvastosta tihrusteltiin oikea numerosarja, tuotteen nimi, ja koko, ja kaavakkeen täytettyään asiakas pisti sen postiin. Tuotteita odoteltiin pari-kolme viikkoa. Voi niitä aikoja!

Nykypäivänä tavara liikkuu kaupasta asiakkaalle nopeasti. Klikataan muutama kerta, ja nopeimmillaan tuotteita hypistellään jo seuraavana päivänä. Tai samana, jos hyödyntää tiheään nousseita kauppakeskuksia. Samalla, kun tavara on alkanut liikkua nopeammin ja ostamisesta on tullut helpompaa, on se tuonut mukanaan myös ongelmia. Materiaalihävikki ja varastojen suuri koko tuo ongelmia niin yrittäjille, kuin ympäristöllekkin. 

Materiaalihävikki syntyy, kun tuote valmistetaan. Sitä syntyy paitojen kankaasta, kirjan paperista, leivän leipomisen yhteydessä lattialle varisseesta jauhosta. Se nostaa valmistuksen kustannuksia, ja siksi tänä päivänä moni tuotevalmistaja kiinnittääkin asiaan huomiota. Parasta kuitenkin olisi, jos tuotteita ei tarvitsisi valmistaa varastoihin, vaan valmistettaisiin pienempiä eriä, kiinnittäen jo suunnitteluvaiheessa huomiota materiaalihävikin syntyyn.

Materiaalihävikkiäkin suurempi ongelma on kuitenkin varastohävikki. Varastohävikki on tuotteita, joille ei ole löytynyt ostajaa. Varasto on voinut olla kysyntään nähden liian suuri, tai siitä, ettei tuote ole ollut tarpeeksi kiinnostava. Taannoin nousi suuri kohu muotijätistä, joka hävitti myymättä jääneet vaatteensa polttamalla, jottei vaatteita tarvitsisi myydä alehinnoin. On siis selvää, että jopa pitkän historian omaavilla jättiyrityksillä varastohävikki on todellinen ongelma, jonka kitkemiseksi ryhdytään joskus hyvin kyseenalaisiinkin toimiin. Pienyrityksille varaston myymättä jääminen voi tarkoittaa koko yrityksen kaatumista. Tärkein huomio on kuitenkin se, että missään tapauksessa myymättä jäänyt tuote ei lakkaa olemasta. Se päätyy jonnekkin, ja kuormittaa siten tarpeettomasti ympäristöä. Pikamuoti, massatuotanto ja suurten tuotantoerien varastointi ovat pitkällä tähtäimellä kestämättömiä asioita, ja onkin tarpeen kääntää kelkka mitä pikimmiten.

Onneksi meillä ja maailmalla on paljon yrittäjiä, joiden palveluita käyttämällä on mahdollista tasoittaa vaakaa, ja ratkaisuja kehitetään jatkuvasti. Tekstiiliala on tästä hyvä esimerkki, alalla puhaltavat uudet tuulet ja tekniikkaa ajetaan koko ajan ympäristöystävällisempään suuntaan. Yhteistyökumppanimme Elobina on tästä loistava esimerkki. He hyödyntävät tekstiilituotannossaan digipainantaa, joka mahdollistaa kankaan painamisen tilatun määrän mukaan. Kun siis normaalisti kangaspainosta joutuu tilaamaan jopa useita satoja metrejä kerrallaan, tai ainakin pienimmissä määrissä hinta moninkertaistuu, Elobinan käyttämä digipainotekniikka mahdollistaa minimitilausmääräksi yhden metrin järkevään hintaan. Ja koska kankaat valmistetaan tilausten mukaan, asiakas voi itse vaikuttaa tuotteen ulkonäköön valitsemalla kuosien valikoimasta, tai lataamalla oman kuosin. Aika hienoa, vai mitä?

Näillä keinoin sinä voit vaikuttaa materiaali- ja varastohävikin pienentämiseen;

1. Suosi pienyrittäjiä ja alkutuottajia mahdollisuuksiesi mukaan

2. Valitse tuotteita, joiden suunnittelussa ja valmistuksessa on kiinnitetty huomiota hävikin määrään

3. Käytä palveluntarjoajia, jotka tekevät tuotteita tilauksesta, esimerkiksi ompelijat, käsityöläiset, taidemaalarit jne

Rohkeasti omia kulutustottumuksia muuttamaan! Jo muutamalla valinnalla vuosittain on merkitystä. Takaan, että kestävämmin tuotetut tuotteet tuovat sinulle hyvää mieltä, ja ne tuntuvat erityisemmiltä, rakkaammilta, kuin massatuotantona valmistetut kaltaisensa. 

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.